Terug

Solex motor reviseren

  • Door Marcel
  • Wednesday 16 / 01 / 2019 0
Solex motor reviseren

Niko Bloemendal heeft al anderhalf jaar lang een Solex in de schuur staan met kapotte motor. Doodzonde.
Hij schakelt een specialist in die zijn Franse tweewielertje in vijf uur weer rijklaar maakt. Hierbij deel 1 , in
het volgende nummer deel 2.

Een oldtimerevenement is een goed excuus om de Solex uit de schuur te halen en hem kilometers te laten maken. Dus ik pak de Solex en ga op pad, maar onderweg schiet er een veer los van de motor, waardoor de motor erg begint te klapperen en de veer bijna tussen de spaken verdwijnt. De veer heb ik uit voorzorg maar verwijderd om ongelukken te voorkomen. Als ik ben aangekomen zet ik mijn Solex tussen de andere tweewielers en ga lekker rondkijken en foto's maken. Gelukkig kom ik wat kennissen tegen die nog wat gereedschap bij zich hebben. Helaas is het gereedschap uit de jaren '40, dus dat sleutelt niet makkelijk, want ze zijn meer voor de sier, dan praktisch. Toch lukt het de veer weer te monteren, om op de terugweg vrolijk weer los te schieten. Thuis aangekomen blijkt uiteindelijk het probleem aan de motorbehuizing te liggen. Een stuk van het carter is afgebroken waardoor de veer nooit meer goed vast kan blijven zitten. Er zit niets anders op dan, óf een andere motor te monteren, óf het carter te vervangen.

Download de PDF

Vergelijk producten Verwijder alle producten

You can compare a maximum of 3 products

Hide compare box